BloggGrafisk FormInredningUppdrag

Event Studio Atrium Ljungberg

Event Studio Atrium Ljungberg är ett event för utvalda, däribland kunder och potentiella kunder. Syftet med Studio Atrium Ljungberg är att stärka varumärket genom att ligga i framkant av framtidens arbetsplatser. Dessa event är mötesplatser där partners, (nya) kunder får vara del av att utveckla och debattera kring aktuella frågor.

Event Studio Atrium Ljungberg 2018 hölls i en av deras fastigheter, Forumkvarteret i centrala Uppsala, där de höll på att förbereda ett helt nytt plan med kontorslokaler.

Mitt uppdrag var som formgivare, jobba ut idé och koncept. Jag får genast bilder i huvudet, vilket gör att jag visualisera tankar och idéer på papper. Enkla handskisser för att vi (alla inblandade) ska på ett smidigare och enklare sätt ha något att utgå ifrån och diskutera och jobba vidare utifrån.

I mitt uppdrag ingick även att formge och producera material, för print, web och fysisk miljö. Detta i samarbete från bland annat kommunikationsstrateger och affärsutvecklare som jag samarbetade med. Det var en stor lokal, som ändå skulle kännas ’intim’ och gemytlig med en något begränsad budget. Jag brinner ju för fysiska miljöer och skapa bra flöden, så detta var ett jättekul uppdrag!

1. Besök och fotografering av platsenAtt på plats först fotografera hur lokalen ser ut och att sedan visualisera idéer och tankar (från guppen) genom enkla handskisser resulterar snabbt hur lokalen kan se ut, hur man planerar flödet av hur människor rör sig i lokalen på ett smidigt sätt.

Besök och fotografering av lokalen innan koncept jobbades ut för Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018
Besök och fotografering av lokalen innan koncept jobbades ut för Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018

2. Handskisser

Först en enkel handskiss, som är baserat på en skalenlig ritning. Därefter placeras de olika ”stationerna” ut, såsom registrering, garderob, servering, ståbord, stolar och var scenen ska vara och hur. Likaså var man hittar till damernas och herrarnas. Det ska vara smidigt. Så här handlar det om att kommunicera, både genom den fysiska miljön, exempelvis hur och var man placerar möbler, men även genom visuell kommunikation – det ska vara så pass självklart att man inte behöver fråga. Även om man som besökare naturligtvis är välkommen att göra det!

Skiss översikt för Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018
Skiss Entré och registrering Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018
Skiss Scen och biosittning Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018
Skiss Scen Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018

3. Produktion av olika delar
Save the date, inbjudan, mail-utskick, presentationsbilder till bildspel, skyltar till WC, name tags m.m.

4. Implementering Vi var flera som hjälpte till att förbereda, placera bord, roll-ups, stolar, småbord med mera och skapa miljön, men genom skissen blir det lättare att ha något att utgå ifrån. När man väl är på plats får man justera om det behövs.

Implementering och färdigställande av Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018

Implementering och färdigställande av Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018
Entré och registrering Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018

5. Scenen

Scenen är viktig. Det gäller att skapa en miljö som ser inbjudande att titta på som besökare, att ha något att vila ögonen på. Och kanske framför allt – att föreläsaren känner sig bekväm att stå på scenen.

Genom att skapa en tilltalande och genomtänkt miljö med fåtöljer och växter skapas en trygghet. Katarina Graffman vill stå och röra sig på scenen medan Isabella Löwengrip valde att sitta i en av fåtöljerna då hon blev intervjuad.

Scenen Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018

6. Uppskattning och employer branding

Det var ett lyckat och inspirerande event. Jag blev så glad att när jag kom hem hade jag fått en underbar bukett av min uppdragsgivare på Atrium Ljungberg. Utmärkt varumärkesbyggande och employer branding! Snyggt jobbat av Atrium Ljungberg.

Uppskattning och Employer Branding av Studio Atrium Ljungberg © Formstark in Sweden 2018

De inbjudna talarna att lyssna till var kulturantropologen Katarina Graffman och superentreprentören Isabella Löwengrip. Det var intressant att höra deras syn på hur företag och dess ledare ska ta sig an den nya generationen.