Blogg

Formstark form på Fotografiska

  Fotografiska_2_IMG_3633  Fotografiska_6_IMG_3628

Formstark form på Fotografiska, ett museum med formstark grafisk kommunikation av BankerWessel. Det ligger i en gammal tullbyggnad vid Slussen i Stockholm. Jag blir glad av att gå dit. Förutom att jag fascineras av fotokonst, så älskar jag mötet av museishopen och de trevliga restaurangerna också. Det finns alltid många fina produkter (som sällan finns någon annanstans).

Vad jag älskar mer med Fotografiska är deras grafiska kommunikation. De har en fantastisk logotyp. Vad du ser när du ser logotypen? När du verkligen ser vad som händer i logotypen och känner ”aha”, det är då avsändaren har lyckats. Lyckats med att få dig att känna dig smart. Åter till logotypen. Tillsammans skapar F:en och M:en en stjärna eller en blixt och är ultimat i svart och vitt. En logotyp ska fungera positivt (i svart), men även negativt (i vitt). Den ska funka stort och litet.

För att få en förståelse för hur man jobbar fram en logotyp, så har BankerWessel också tagit fram en bok Process, som visar processer att ta fram logotyper. Nedan är några av de otaliga skisser de tog fram för Fotografiska. Det ger en viss förståelse för hur lång tid det kan ta att ta fram en bra logotyp! Då har de inte visat alla handskisser som de också garanterat jobbar med. Men det ger en god inblick i hur processen ser ut.  

Fotografiska Process – Visual Journeys in Graphic Design by BankerWessel
Fotografiska Process – Visual Journeys in Graphic Design by BankerWessel
Fotografiska Process – Visual Journeys in Graphic Design by BankerWessel
Fotografiska Process – Visual Journeys in Graphic Design by BankerWessel
Fotografiska Process – Visual Journeys in Graphic Design by BankerWessel
Fotografiska Process – Visual Journeys in Graphic Design by BankerWessel

I den grafiska profilen finns ett väl utarbetat symbolbibliotek. Titta exempelvis på rullstolen och bäbisen och jämför med ”F:et”! Samma fina avslut och linjer, som är väl balanserade och avvägda. Symbolbiblioteket återfinns i miljön, som förstärker känslan av var du är och är kontrast till vad som visas på museet.

Fotografiska_5_IMG_3627
Fotografiska_3_IMG_3632

Genom att hela tiden påminna mottagarna om Fotografiska och verkligen ”pränta” in deras varumärke överallt, samt höja den grafiska formen ytterligare, så återkommer logotypen, stjärnan (som består av ”M”) och ”F” som grafiska element i all deras kommunikation. Från hemsidan till den fysiska platsen, på skyltar, på dörrar, i caféet, produkter, affischer och så vidare. När du väl börjar leta, så återfinns det överallt! Kolla på själva stjärnan över cocktail-glaset på bilden vid matsalen, det är självklart en stjärna från själva logotypen …

En given aspekt är att vara konsekvent med färgerna. Här jobbar de med svart och vitt. De har vissa komplementfärger också, såsom rött på toaletterna och målade väggar i behagliga färger i deras utställningar (vilka varierar så att de lyfter motiven i utställningarna). Men generellt sett blir det enkel och tydlig kommunikation som gör att mottagaren lätt känner igen sig. (Även på dörrarna vid perrongerna i tunnelbanan). Självklart måste man vara konsekvent när man jobbar med typsnitten också. Här används ett klassiskt serif-typsnitt, vilket känns givet. Ett klassiskt typsnitt (Minion) som andas ”historia” (eftersom foto är ju historia) samtidigt som det är lätt att läsa. I kontrast till, och tillsammans med, den moderna logotypen blir den grafiska kommunikation tidlös, men ändå inte tråkig. Ett utmärkt fint resultat!

Fotografiska_1_IMG_3634

Det är inte ofta jag ser en så väl genomarbetad grafisk profil. Tyvärr. Här har formgivarna, Jonas Banker och Ida Wessel som driver den internationellt erkända designbyrån BankerWessel, verkligen tagit det steget längre. Ett ytterligare exempel är att där man kan hänga av sig ytterkläder på stängerna vid toaletterna, har de medvetet skapat ”F” av dem. Och ja, varför inte? Det gör att mottagaren känner sig smart när han/hon kommer på att det är ett ”F” för Fotografiska och på så sätt skapar en ”aha-upplevelse”. Det gör också att varumärket blir ännu mer minnesvärt. BankerWessel jobbar på den internationella scenen och Fotografiskas logotyp återfinns i flertalet publikationer världen över.

Missa inte att besöka Bistron på övre plan. Här får du levande fotografier från utsikten av de stora panoramafönstren från golv till tak, med utsikt över Gamla stan, Djurgården och Skeppsholmen. Utsökt mat och go’fika utlovas. Om du inte har möjlighet att besöka Fotografiska i Stockholm, kan du ju ta svängen förbi Fotografiska New York, Fotografiska Tallinn och snart Fotografiska Berlin. Trevlig resa!

Med andra ord, Fotografiska är väl värt ett besök oavsett om du gillar fotokonst eller inte!

Fotografiska_4_IMG_3631