Formstark form på Fotografiska

Fotografiska_3_IMG_3632  Fotografiska_2_IMG_3633  Fotografiska_5_IMG_3627 Fotografiska_6_IMG_3628

Fotografiska_1_IMG_3634

Fotografiska_4_IMG_3631

Häromdagen var jag på Fotografiska, museet som ligger i en gammal tullbyggnad vid Slussen i Stockholm. Jag blir glad av att gå dit. Förutom att jag fascineras av fotokonst, så älskar jag mötet av museishopen och ofta de trevliga restaurangerna också. Det finns alltid så många fina produkter (som sällan finns någon annanstans).

Vad jag älskar mer med Fotografiska är deras grafiska kommunikation. De har en fantastisk logotyp. Vad du ser när du ser logotypen? Tillsammans skapar F:en en stjärna och är ultimat i svart och vitt. En logotyp ska fungera positivt (i svart), men även negativt (i vitt). (De har den även i grönt, då de erbjuder Fotografiska akademien också, där man bland annat kan gå kurser).

I den grafiska profilen finns ett utarbetat symbolbibliotek. Titta t.ex. på rullstolen och bäbisen och jämför med ”F:et”! Samma fina avslut och linjer, som är väl balanserade och avvägda.

Genom att hela tiden påminna mottagarna om Fotografiska och verkligen ”pränta” in deras varumärke överallt, samt höja den grafiska formen ytterligare, så återkommer logotypen och ”F” som grafiska element i all deras kommunikation. Från hemsidan till den fysiska platsen, på skyltar, på dörrar, i caféet och så vidare. När du väl börjar leta, så återfinns det överallt! Kolla på själva stjärnan över cocktail-glaset på bilden vid matsalen, det är självklart en stjärna från själva logotypen …

En given aspekt är att vara konsekvent med färgerna. Här jobbar de med svart och vitt. De har vissa komplementfärger också, såsom rött på toaletterna och målade väggar i behagliga färger i deras utställningar (vilka varierar så att de lyfter motiven i utställningarna). Men generellt sett blir det enkel och tydlig kommunikation som gör att mottagaren lätt känner igen sig. (Även på dörrarna vid perrongerna i tunnelbanan). Självklart måste man vara konsekvent när man jobbar med typsnitten också. Här används ett klassiskt serif-typsnitt, vilket känns givet. Ett klassiskt typsnitt (Minion) som andas ”historia” (eftersom foto är ju historia) samtidigt som det är lätt att läsa. I kontrast till, och tillsammans med, den moderna logotypen blir den grafiska kommunikation tidlös, men ändå inte tråkig. Ett utmärkt fint resultat!

Det är inte alltid en grafisk profil blir så väl genomarbetad. Tyvärr. Här har formgivarna, Jonas Banker och Ida Wessel på BankerWessel, verkligen tagit det steget längre. Ett ytterligare exempel är att där man kan hänga av sig ytterkläder på stängerna vid toaletterna, har de medvetet skapat ”F” av dem. Och ja, varför inte? Det gör att mottagaren känner sig smart när han/hon kommer på att det är ett ”F” för Fotografiska och på så sätt skapar en ”aha-upplevelse”. Det gör också att varumärket blir ännu mer minnesvärt.

Missa inte att besöka Bistron på övre plan. Här får du levande fotografier från utsikten av de stora panoramafönstren från golv till tak, med utsikt över Gamla stan, Djurgården och Skeppsholmen. Utsökt mat och go’fika utlovas.

Med andra ord, Fotografiska är väl värt ett besök oavsett om du gillar fotokonst eller inte!