Grafisk profil för Swedish ICT

Uppdraget har omfattat att strama upp Swedish ICT:s befintliga grafiska profil, som hade börjat spreta. Bolagens logotyper* har inte ändrats, men däremot har analys gjorts av bolagens olika produkter de kommunicerar med, hur de används (eller inte används), om något mer ska tas fram.

Med en organisation med drygt 400 medarbetare gäller det att tänka strategiskt, långsikigt och pragmatiskt. Det är av högsta prioritet att tänka mottagare – och inte minst användare. För om inte profilen är enkel och användarvänlig, kommer den med stor sannolikhet inte att användas och det är då lätt att den grafiska kommunikationen börjar spreta.

Så vad ska man tänka på när man tar fram och/eller uppdaterar en grafisk profil? Ett av de enklaste – och mest utmanande i början – är att jobba med konsekvent placering och exakt storlek av logotypen och med samma storlek av kontaktuppgifter. Och endast med relevant information på de olika delarna. När det är gjort, är det enklare att jobba vidare med en grafisk profil och jobba ut andra delar i den grafiska kommunikationen.

*Swedish ICT omfattar Acreo Swedish ICT, Interactive Institute Swedish ICT, SICS Swedish ICT och Viktoria Swedish ICT.