Att göra annorlunda för att förstå

Min son går i nian och ska söka till gymnasiet. Han har under hösten genomgång med läraren hur han ligger till i olika ämnen. Spanska-läraren ger hint om att ”han måste bli mer motiverad”, då han ligger på gränsen till godkänt och därmed risk att sänka sig.

Jag blir förvånad – samtidigt inte. Sonen tycker det är tråkigt med spanska (och språk) då han tycker det är svårt. Han har dyslexi. Han behöver hjälp med struktur och det påtalar vi som föräldrar ofta till hans olika lärare. Jag pratar med sonen om vikten av språk och hur man kan dra nytta av det i andra språk och ämnen för att förstå sammanhang och strukturer. Och att använda penna och papper. Skriva för hand för att skapa minnesspår i hjärnan. Det är så viktigt!

Läraren säger att sonen förstår. Nej, det gör han inte. Det är hon som inte förstår, samma lärare som har haft min son sedan sexan. Vad är det hon inte förstår? Har hon inte sett honom under de tidigare tre åren? Som förälder är det en balansgång att veta när man ska lägga sig i och inte. Det är ju läraren som är experten – eller?

Min son har dyslexi och ser inte strukturen i språket, i grammatiken genom alla fotade övningar som ligger i Google classroom. Och att göra glosor i Quizlet där man ska klicka. Ett evigt scrollande som han ska nu kunna förstå och sätta samman. Hur lätt är det om man har svårt att se strukturer?

Copyright © Formstark in Sweden, Camilla Malmgren 2021
Copyright © Formstark in Sweden, Camilla Malmgren 2021
Copyright © Formstark in Sweden, Camilla Malmgren 2021
Copyright © Formstark in Sweden, Camilla Malmgren 2021

Nu är det brådis, ska han fixa betyget måste vi göra annorlunda. Fram med min gamla spanska grammatikbok. Fram med papperslappar, fram med lego och playmobil som finns fortfarande i huset.

Nu ska vi prata substantiv, verb, adjektiv, femininum, maskulinum, tempus, infinitiv, presens, perfekt. Helst ska han fatta allt här och nu.

Vi skriver, skapar, pratar, skrattar och jobbar med att skapa miljöer, stories och använda de olika sinnena. Och sonen ser nu strukturen i en grammatikbok.

Efter tre-fyra timmar i vardagsrummet, då utbrister sonen. NU fattar jag!

Jag ser hur han skiner! Jag är så glad för hans skull.

Och ja – han behåller sitt E och siktar på att höja sig i vår.

Våga tänk annorlunda! Gör det kul med att plugga! Lek!

Hur gör ni när ni hjälper era barn med läxor att ”bli motiverade”?

#formstark

#formstarkdesign

#formstarkpedagogik

#formstarkgrafiskdesign

#formstarkvisuellkommunikation

#formstarkprocess

#formstarkatips

#visuellkommunikation

#dyslexi

#pedagogik