Behöver man ha en grafisk profil?
Att driva eget är lärorikt och mycket blir man medveten om när man väl har startat. Ibland är det tur att man inte vet alla spännande utmaningar som väntar runt hörnet! Vad är en grafisk profil – eller som man ofta säger idag – visuell identitet? Är inte det samma som logotyp? Nej, låt mig förklara:
Vad är en logotyp?
» En logotyp är en symbol eller bokstavsmärke som representerar en vara eller produkt.
Varför ha en logotyp?
» Den ska representera företagets verksamhet.
» Den ska skapa förtroende och tillit.
» Den ligger till grund för företagets kommunikation.
» Den ligger till grund för företagets grafiska profil och för att kunna börja bygga varumärke.
Vad är en grafisk profil / visuell identitet?
» Det består av logotyp, typsnitt, färger, bildspråk och ibland ett femte element (t.ex. Adidas ränder).
Varför ska man ha en grafisk profil / visuell identitet?
» Det är ofta det första intrycket.
» Den ligger till grund för företagets kommunikation.
» Den underlättar att kommunicerar utåt.
» För att lättare nå ut med sitt budskap.
» Det är enklare att vara konsekvent.
» Det hjälper till att bygga ”storyn”.
» Företaget uppfattas som mer seriöst.
» Det blir mer ekonomiskt i längden (som t.ex. att du vet vilken färg, vilket typsnitt, hur och var logotyp ska placeras etc. som du ska använda för att jobba konsekvent med företagets kommunikation utåt).
» En logotyp ska alltid tas fram i positivt och negativt (d.v.s. svart och vitt), så att den kan användas mot ljus respektive mörk bakgrund.
» Naturligtvis ska den också tas fram i olika format, så att den kan användas för olika ändamål, såsom print, skärm etc.
Kortfattat: Investera i en grafisk profil om du vill uppfattas som seriös och professionell – vem vill inte det när man driver eget? 😉
Har du frågor eller funderingar? Kontakta mig gärna här på welcome[at]formstark.se eller på Linkedin eller Instagram.
I❤️NY är skapad av Milton Glaser 1975. I❤️IT.
#formstark
#formstarkdesign
#formstarkinhouse
#formstarkinsweden
#formstarkliving
#livingbyformstark
#logotype
#grafiskprofil
#visuellidentitet