Hur SKAM lyckades bli en succé

Hur SKAM lyckades bli en succé genom träffa den tänkta målgruppen (15 år+) mitt i prick och som dessutom har tittare i alla åldrar – världen över! Detta är brilliant!

”Make something that will bring teenagers back to NRK” var uppdraget. Alltså att nå ”the Millenials”. 

NRK med Marianne Furevold-Boland i spetsen gjorde en fyra månader lång grundläggande research – med hjälp av en metod som ursprungligen kommer från Stanford – NABC-metoden (Need, Approach, Benefit och Competition). Resultatet blir en lysande succé. Läs mer om den utförliga analysen gjord av Björn Heselius på min linkedin här.

Här är fyra kloka tips (från artikeln) om du vill lyckas digitalt:

1. Gör det digitalt fullt ut
Web i realtid är den primära plattformen, traditionell media/linjär TV är sekundär.

2. Lär känna din målgrupp
Varför försöka skapa något som förhoppningsvis matchar målgruppens behov, när den verkliga målgruppen gärna delar med sig av deras behov?

3. God och autentisk storytelling som man kan relatera till
Om målgruppens behov är uppfyllda, kommer de att dela vidare. Ingen marknadsföringsbudget behövs!

4. Hur skulle du söka på Google?
Reducera din koncept-pitch till längden av en Google-sökning vilket resulterar i både SEO samtidigt som konceptet blir både fokuserat och lätt att relatera till.

Slutligen. Om du inte sett serien, se den! Det ger en insikt och förståelse i hur det är att vara ung idag och belyser många viktiga aspekter i livet. Om du väljer att inte se den, så är detta en summering av serien med ett tänkvärt ordspråk:

”Everybody you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind. Always.”

Förutom att vi har nu sett något av en revolution i nyskapande ”tv” har denna serien inte bara berört utan också skapat engagemang. Frida Boisen har också skrivit bra krönikor av vad SKAM har lärt oss. Läs dem här och här.

ALT ER LOVE.