Informationsdesign är en formstark passion. För mig. Så vad är informationsdesign? Det finns många olika definitioner och det kan vara olika vem man talar med. Om tänker på informationsdesign i vardagen, kan det till exempel vara hur den grafiska kommunikationen talar om för dig hur du ska göra när du sätter på micron. (Och hur många gånger har man inte funderat på vilken knapp man ska trycka på först?) Eller när du sitter i bilen och en symbol börjar blinka. Vad kommunicerar den? Förstår du då på en gång?
Informationsdesign är att göra komplicerad information lätt att förstå. Informationsdesign är ett begrepp som funnits länge och är relativt nytt i Sverige. Här talar man om tjänstedesign eller service design.
När man ser denna bild (som är beskuren från London Underground Tube Map och från Transport for Londons hemsida), är det så självklart för de flesta, som någon gång åkt tunnelbana. Jag ser enkelt hur de olika linjerna går. I själva verket är Londons tunnelbanesystem inte baserat på vinkelräta och 45-gradiga vinklar. Just genom att de har förenklat så pass mycket, men ändå kommunicerar de den mest nödvändiga informationen för mottagaren, blir det tydligt att se var stationer är, var man kan byta till en annan linje etc. Det gör det även lätt att komma ihåg – även när man är stressad i rusningstrafik.
Varje gång jag besöker en stor stad gör jag alltid en analys på t.ex. flygplatser, tunnelbanesystem och tidtabeller. (Kanske för att jag själv också jobbat med att utveckla tidtabeller för ÖstgötaTrafiken genom informationsdesign och visuell kommunikation som man kan översätta till service design.) Är det lätt att förstå, eller snarare, förstår jag på en gång? Hur skulle den grafiska formgivaren, genom visuell kommunikation och god informationsdesign, kunna kommunicera detta bättre?
Det finns så mycket att utveckla. Jag brinner för intuitiv design och för informationsdesign. Jag vill organisera. Jag vill hjälpa andra. Sätta kunden/mottagaren av informationen i fokus. Inte bara genom att göra en fin grafisk form. Ja, det vill jag också. Mitt motto är, att formen ska vara så bra så att man inte tänker på den. Låter oklart? Det jag menar är att när man besöker t.ex. en flygplats, ska jag hitta på en gång. Om en skylt är missvisande och jag inte hittar, eller vet var jag ska gå, då är den grafiska kommunikationen inte fulländad. Bra design är god design. Eller för att förtydliga – bra design är självklar design. Så bra så att man inte tänker på den.