Mässmonter för Atrium Ljungberg på Bo & Leva-mässan i Uppsala. Mitt uppdrag var att visualisera och realisera tankar och budskap till den tänkta målgruppen utifrån briefen. Först skissar jag ner tankar och idéer kring mässmontern, som har formulerats i samarbete med kommunikationsstrateg och affärsutvecklare. Vi jobbar med ett av Atrium Ljungbergs återkommande monterkoncept – lappvägg och en ’beskrivande vägg’ – som med tiden skapar igenkänning samtidigt som att monter eller del av monter kan återanvändas i vissa fall.
Efter skissarbete (som för övrigt snabbar på processen) och godkänt idékoncept, jobbar jag sedan ut alla delar enligt AL:s grafiska profil, d.v.s. jobbar ut original, skapar och levererar tryckbara pdf:er till tryckeri. I projekt som dessa i ingår även projektledning och produktionsledning (har kontakt med tryckerier och mässleverantör), vilket jag tycker är kul.
Då Atrium Ljungberg har flera events per år, är det en fördel då monter eller delar av monter kan återanvändas. Likaså att skapa flexibla lösningar, som här, då bilder monterades på båda sidor av en kapaskiva, som ställs på en tavellist. Bilderna kan då självklart användas i andra sammanhang, som på exempelvis presentationer. På så sätt kan då montern återanvändas. Smart, effektivt och miljövänligt!
För att lära känna målgruppen bättre, vill Atrium Ljungberg veta mer om vad människor önskar i en boendemiljö. Därav finns en vägg med färglada papper (som är i AL:s grafiska profilfärger), där besökare kan skriva vad de önskar under rubriken ”Detta gör mig glad i Gränbystaden”. På så sätt ökar interaktiviteten och samtalet kring boende och vad människor önskar.
Jag var dessvärre inte på plats, så jag såg inte slutresultatet, men vet att det blev bra! Vet också att flaggorna blev fina i den inglasade modell-montern. Det är de små detaljerna som gör skillnad!