För ett tag sedan var jag i New York där jag fick uppleva NYC och att hitta i staden. Hit vill jag åka igen! Jag tycker alltid att det är lika kul och spännande att se hur man hittar på nya platser – på flygplatser, i tunnelbanor, hur och vad man kommunicerar visuellt. Genom god visuell kommunikation – alltså informera så mycket som möjligt utan text – kan man nå en mycket bred målgrupp. I många fall bör det visuella kompletteras med text för att antingen förstärka budskapet eller förtydliga.
Pentagram skapade ett nytt wayshowing system för New York (som implemeterades runt 2012/2013). Ett system som utgår från användaren, user-centered design eller som vi kallar det service design. Här finns karta (såklart!), men också utifrån användarens perspektiv där han/hon står. Kartan visas alltså i den riktning som personen står (alltså inte så att kartan visar norr högst upp på kartan, utan vad personen ser framför sig i just den korsningen). För att underlätta ytterligare finns även uppskattad tid det tar att gå, var du hittar tunnelbana, toalett, anpassat för funktionshindrade, sevärdheter m.m. Självklart är ett symbolbibliotek utvecklat som går hand i hand och en färgskala som harmonierar med stadens färger. Typsnittet de jobbat med är Helvetica Neue, men som de anpassat och justerat för New York’s public transportation. Det heter Helvetica DOT – alltså Helvetica där de också justerat typsnittet något (bland annat genom att ersätta de fyrkantiga prickarna över ”i:na” med runda prickar), som också går hand i hand med andra DOT-projekt som New York jobbar med. Smart! Allt kommuniceras därmed tydligt och enhetligt och på ett och samma sätt.
Självklart är wayshowing systemet färgkodat (wayshowing som Dr Per Möllerup föredrar och jag med – snarare än wayfinding) för att underlätta och kommunicera enklare. Den mörkgrå bakgrunden blir en fin kontrast till det vita typsnittet. Den svarta och mörkgrå tavlan blir bra i förhållande till allt ”brus” som finns i bakgrunden samtidigt som den inte reflekterar solen, plus att det inte syns lika tydligt när det blir smutsigt eller om någon kladdar på själva skylten.
Typsnittet är väl valt och hänger väl ihop med t.ex. tunnelbanans informationsdesign. Pentagram har även skapat fina illustrationer för sevärdheter. Jag kan tycka att de är något för detaljerade, men de behövs då de kan jobba med dem i större skala, även att de blir som sekundär information, då de också ligger i ett annat lager. Därmed så konkurrerar de inte med den primära informationen.
Det finns mycket som många städer, flygplatser, sjukhus och andra offentliga platser kan lära av detta. Good job, Pentagram! Kolla in www.pentagram.com för mer fina projekt! Och här kan du läsa om hur Stockholm tagit efter New York och skapat god visuell kommunikation, informationsdesign och wayfinding i Stockholm stad. Varför uppfinna hjulet på nytt?!
Om du är intresserad av att läsa mer, kan du göra det här.