Formstark är den externa inhouse-byrån för lilla och stora företaget. Formstark jobbar med strategisk design och kommunikation som funkar på lång sikt, med kund och kundens kund och användare i fokus.
Formstark drivs av mig, Camilla Malmgren sedan 2008. Jag brinner för formstark design och kommunikation, alltså design och kommunikation som man kan bygga vidare på och som fungerar på lång sikt. Jag drivs av att hjälpa företag kommunicera tydligt och konsekvent och på så sätt få mottagaren ta till sig budskapet på ett enkelt sätt. Mitt motto är att God design är självklar design. Med det menar jag att design ska vara så pass bra och intuitiv så att man inte tänker på den. För mig är det självklart att kunden är med i processen.
Jag jobbar med formstark design och kommunikation. Som formgivare, kommunikatör och kreatör sedan drygt tio år tillbaka. Som egen jobbar jag i olika roller, vilket innebär en bredd, se nedan. Jag är som en extern inhousebyrå – både för lilla och stora företaget. Läs mer här.
Vill du att jag berättar mer eller ses? Kontakta mig gärna här.
+++
Jag är även inredningskonsult, där jag skapar besjälade, omsorgsfulla och hållbara miljöer med fokus på hälsa och tillväxt genom att skapa balans, enkelhet, skönhet och harmoni – i hemmet och på arbetsplatsen.
Ibland föreläser jag också inom grafisk kommunikation och jag har även kurs i grafisk design. Jag har under fyra år varit kursansvarig för onlinekursen Grafisk design på Berghs School of Communication, med mycket fina utvärderingar från kollegor och kursdeltagare.
Jag erbjuder tjänster såsom:
+ STRATEGI – ett långsiktigt och strategiskt tänk med kunden och kundens kund i fokus
+ IDÉ & FORM – grafisk formgivning – inklusive idé- och skissarbete som är en viktig del i processen för att nå det bästa resultatet
+ KONCEPT – ett helhetstänk kring uppdraget och hur det kan tas vidare i olika kanaler
+ COACHNING – under processen guidar jag kunden för att nå fram till beslut som känns rätt för kund och kundens kund
+ PROJEKTLEDNING – där tydlighet och trygghet skapas – för både uppdragsgivaren och mig som leverantör
+ PRODUKTIONSLEDNING – jag har kontakt med andra leverantörer, tar in offerter etc.
+ PRODUKTION – för framtagning av olika produkter, alltifrån print till digitalt.
+ PRINT – koncept (inklusive grafisk form med strategi och helhetstänk) för print som också ska kunna tillämpas i olika (digitala) kanaler
+ DIGITALT – grafisk form med strategi och helhetstänk för hur digitalt ska hänga ihop med andra (digitala) kanaler och exempelvis print
+ KURS – grundläggande kurs i grafisk design, för att förstå hur man jobbar med grafisk design och nyttan av den, se exempel här
+ KURS – i handskrift, den viktiga kopplingen mellan handen och hjärnan
+ INREDNINGSKONSULTATIONER –hållbara miljöer med fokus på hälsa och tillväxt (inklusive de fyra R:en: Reduce, Refuse, Reuse och Recycle). Läs mer här om vad jag erbjuder som inredningskonsult.
FORMSTARK GRAFISK KOMMUNIKATION
+ Inhouse – Idé, form, projektledning, produktionsledning, produktion
+ Service design/Tjänstedesign
+ Varumärkesplattform och grafisk manual
+ Nuläges- och behovsanalys
+ Grafisk profil/Visuell identitet – Logotyp och helhetskoncept
+ Strategi
+ Illustrationer/grafik
+ Korrespondens, broschyrer, rapporter produktblad m.m.
+ Företagspresentationer
+ Rapporter
+ Print utomhus storformat
+ Koncept för mässor och event
+ Print och digitalt
+ Projektledning
+ Produktionsledning
+ Uppföljning
+ Handskrivna uppdrag
m.m.
FÖRELÄSNINGAR
+ utbildning
+ workshops
Jag jobbar nära kunden och idag – tack vare tekniken – spelar det mindre roll var man är baserad. För mig är det viktigt att kunden är delaktig i process och beslut så att resultatet blir så bra som möjligt. För mig är det viktigt med det ömsesidig lyhördhet och ni som kund även ska känna trygghet och att arbetssättet ger projektet en smidig arbetsgång.
Samarbetspartner genom åren Vasakronan, Atrium Ljungberg, Håll Sverige Rent, coworkingspace The Park, Solna stad, Berghs School of Communication, NyföretagarCentrum i Linköping, ALMI Företagsparter i Linköping, Ariom Reklambyrå numera Consid, Communicatio, Swedish ICT, Acreo Swedish ICT och Interactive Institute Swedish ICT som numera heter RISE, ÖstgötaTrafiken och varumärkesbyråer. Jag har erfarenhet att jobba i större organisationer såsom Solna stad och med Linköpings kommun, VTI, (Statens Väg- och Transportforskningsinstitut), Fonus Öst, HSB Östergötland m.fl. Kort sagt, både stora och små aktörer.
Innan jag startade Formstark jobbade jag på reklambyrå. Jag har en BSc in Graphic Design (2001) från Arizona State University, men även studier från bl.a. Cambridge och Berghs School of Communication. Jag har varit engagerad i Svensk Form och IIID, International Institute for Information Design. Du kan läsa mer på LinkedIn.
För mig är det viktigt att hela tiden utveckla mig och mitt företag för att kunna erbjuda mina kunder mer. Jag är intresserad av personlig utveckling och skapa en hållbar livsstil. Här är några av de kurser jag har gått senaste åren:
Filma med mobilen, Atrium Ljungberg
Grundkurs i hur man skapar rörligt innehåll, där kursens innehåll omfattar hur man filmar med mobilen, redigerar och publicerar film. Kursens Innehåll:
+ Strategi och planering
+ Ljudet och ljuset
+ Att tänka på vid filmning
+ Tips och tillbehör
+ Handhavande och variation när man filmar
+ Intervjua – vid intervju av en, två eller flera personer
+ Publicering av film
+ Skapa storyboard
Design Thinking, OpenLab
Introduction course in working methods to work in interdisciplinary teams with professionals from all sectors, such as public sectors, universities and professionals from all backgrounds – cross-pollination. The method is usually described as having five phases: empathize, define, ideate, prototype och test.
Design for Graceful Living, School of Graceful Living
Inredningsutbildning med fokus på hälsa och hållbar utveckling. Resultat som inredningskonsult är att skapa besjälade, omsorgsfulla och hållbara miljöer med fokus på hälsa och tillväxt genom att skapa balans, enkelhet, skönhet och harmoni – i hemmet, arbetsplatsen och i trädgården.
Planning, Berghs School of Communication
Kunskap om planningens syfte, den kreativa briefen och verktyg för att jobba med konsumentinsikt och att få ökad kunskap om kundens kund.
CTI Coach Training Program, Co-Active® Coaching Fundamentals, CTI Nordic
Kunskaper och grundläggande utbildning i coaching som kan tillämpas för att utveckla ledarskap eller som grund för fortsatt utbildning.
Interactive Communication in English, Berghs School of Communication
Kunskap om att jobba ut digitala strategier för ett varumärke eller organisation.
Varumärkes- och affärsstrategi, Berghs School of Communication
Kunskaper om helhetsperspektiv om vad och hur varumärket kommunicerar. Ökad förståelse och insikt i hur viktigt strategi- och varumärkesbyggande är och hur man gör, hur känslor och personlighet blir mer viktigt än affärsidén, för att skapa intresse.
Du kan läsa mer på LinkedIn.