Formstarka tips när du skapar eget material. För att skapa igenkänning, arbeta konsekvent med logotyp, typsnitt och färger. Finns en grafisk profil, använd den.
Börja med en egen analys. Ta fram material som du redan har och se hur det ser ut. Är det konsekvent? Känns det som ETT företag? Är logotypen placerad på olika ställen? Används olika typsnitt i flera olika storlekar. Ja, då ser du var du kan börja göra justeringar.
Om en grafisk profil inte finns, här är några tips:
⭐️ LOGOTYP – Var konsekvent med placeringen i allt material du tar fram. Funkar det att ha den i övre högra hörnet – fortsätt med det.
⭐️ TYPSNITT – Gör det enkelt, använd ETT typsnitt. Bestäm storlek på rubriker, underrubriker, likaså om det ska användas i VERSALER eller gemener etc.
⭐️ STORLEK – Hitta en storlek i brödtexten som känns bra. I Word är ca 10 eller 10,5 punkter bra. (Det beror på vilket typsnitt som används, då olika typsnitt upplevs olika. Gill Sans uppfattas mindre än Helvetica då de har olika x-höjd, läs mer om typsnitt här.) Skriv ut en sida för att se att storleken är lagom. Därefter kan du bygga vidare på att testa storlek och vilken font rubriker och underrubriker ska ha.
⭐️ TEXT – Undvik rader längre än ca 65-70 tecken. Då blir det svårläst.
⭐️ FÄRGER – Använd svart i text. Det ger alltid bäst resultat. Möjligtvis att mörkgrå kan funka på webben/skärm, men när man tar fram material för print så är svart bäst. Annars använd få färger som ger god kontrast.
⭐️ RADAVSTÅND – Öka radavståndet något, då blir det mer lättläst och det ser mer arbetat ut.
⭐️ JUSTERING – Vänsterjusterad text skapar ofta lite mer liv till sidan.
Resultatet blir att du skapar material som hänger ihop och som ser proffsigt ut. Och vem vill inte uppfattas som proffsig?
Behöver du hjälp? Hör av dig på welcome@formstark.se
#formstark
#formstarkdesign
#formstarkinhouse
#formstarkgrafiskdesign
#formstarkatips
#grafiskprofil
#visuellidentitet